Časopis: ČD pro vás, leden 2020
Rubrika: Příběhy zajímavých staveb
Stavba: UFFO, Trutnov
Autoři: Petra Miškejová, Stanislav Schneeweis
Byť termín z nadpisu našeho článku evokuje milovníkům záhad a sci-fi příběhů oblíbený předmět jejich zájmu, případ trutnovského „Uffa“ je zcela z jiného soudku. Ovšem neméně zajímavý.
Jedná se totiž o stavbu ve tvaru jednoduché skleněné kostky, maximálně průhledné a tím lákající ke vstupu zvědavé kolemjdoucí, přičemž vstupní hala je plynulým pokračováním vnějšího prostoru. Ten vnitřní pak pro návštěvníka příjemně čitelný. Naproti vchodu informační pult, na obou bocích haly skleněné schodiště s výtahy. Ty procházejí celou výškou stavby – od garáží, šaten, přes přízemí do výstavních prostor v patře. Hlavní sál obdélníkového tvaru je v samém středu stavby a veškeré zázemí, vstupní hala i prostory kaváren jsou rozmístěny po jeho obvodu. Sál bez problémů zvládne odbavit jakoukoliv myslitelnou akci – koncert, divadlo, konferenci i ples díky perfektnímu využití důmyslné konstrukce hlediště, tvarování podhledů i balkónů a práci se světlem i osvětlením. Průčelí budovy přitom funguje jako megaboard zvoucí návštěvníky na to co velkého se děje uvnitř.
A děje se tam toho opravdu hodně. Jedná se totiž o společenské centrum Trutnovska, které o sobě říká, že je více než jen divadlo, že je polyfunkčním prostorem, progresivní galerií, koncertním sálem nebo průsečíkem umění. Nutno přiznat, že oprávněně. Za krátkou dobu své existence si vydobyl významné místo na kulturní mapě a o zdejším festivalu nového cirkusu – Cirk-Uff – psal i renomovaný časopis The Economist jako o akci, kterou při návštěvě České republiky nesmíte vynechat.
Iniciátorem vzniku centra byl starosta Ivo Adamec, který na zdejší radnici sedí nepřetržitě od roku 1998 a prosadit téměř půl miliardovou „kulturní investici“ v bývalém okresním městě, navíc v tzv. Sudetech, chtělo mimořádnou odvahu a přesvědčení o smysluplnosti její realizace. Jak dnes říká, nemohl by něco takového uskutečnit, kdyby se nemohl obklopit správnými lidmi.
Jedním z nich byl i Miroslav Melena, neuvěřitelně činorodý a pracovitý scénograf i divadelní architekt, celoživotně spjatý s pražskou Ypsilonkou, který se od počátku 80. let zaměřoval především na problematiku divadelního prostoru. Zemřel v době práce na této budově, takže je Uffo zároveň poslední stavbou tohoto legendárního českého scénografa. Dalším pak tvůrce obsahu a ředitel centra, bývalý dramaturg Pražského hradu Libor Kasík, který zde působí od roku 2009 a který se neváhal pro práci v centru do Trutnova i přestěhovat. „Přišel jsem proto, že se tu budovalo něco výjimečného a já neváhal kvůli tomu změnit do značné míry svůj dosavadní život. Kolikrát v životě se Vám naskytne příležitost, pracovat tam, kde nápadům nestojí v cestě, kde se aktuálně reaguje na paradigma změn, které se ve světě dějí?“ Ředitel Kasík je také tím, kdo prosadil název centra, Uffo. Jak říká, hledal ho půl roku a měl několik nepřekročitelných kritérií. Jméno muselo mít vztah k Trutnovu, být krátké a výstižné, aby vzbuzovalo zájem a evokovalo otázky, přičemž nepostrádalo vtip. To vše se podařilo skloubit díky osobě významného trutnovského rodáka, liberálního politika, dramatika i básníka Uffa Horna, který svou činností spojoval zdejší Čechy s Němci a byl trnem v oku bývalých Rakousko-Uherských úřadů. Trutnováci tedy vědí, že záhada v názvu jejich centra není na pořadu dne. Kdo přijede a neví, tak se ptá. Důležité je, že si to pak pamatuje a používá.
Info box:
Projekt mapující čtvrtstoletí stavitelství a architektury v České republice a českých staveb v zahraničí. Přihlaste své stavby a rekonstrukce od roku 1993 do konce února. www.stavbactvrtstoleti.cz