Časopis: ČD pro vás, listopad 2020
Rubrika: Příběhy zajímavých staveb
Stavba: Letecké muzeum Metoděje Vlacha
Autoři: Stanislav Schneeweis, Petra Miškejová
Komu z vás se při zmínce o Mladé Boleslavi okamžitě nevybaví Škodovka a automobil? Ale Mladá Boleslav a letadla? Je to ovšem tak! A že se jedná dokonce o Evropský unikát? Přední montér a závodní jezdec původní továrny Laurin & Klement, Metoděj Vlach, zde totiž sestrojil vůbec první československé letadlo, schopné letu. Jeho repliku dnes vystavují ve zdejším leteckém muzeu nesoucím jeho jméno. Ovšem nejen ji, ale i dalších 11 plně funkčních historických strojů z celkového počtu 30 vystavených letadel. Právě to z něj činí ojedinělé muzeum v celoevropském kontextu. Ve sbírce jsou zastoupeny stroje od počátků létání až do takřka současnosti.
Nevystavit ji veřejnosti by bylo neodpustitelné. Tato myšlenka byla prvním krokem poměrně složité cesty k dnešnímu architektonicky a obsahově ojedinělému muzeu, jenž je cílem našeho dnešního putování za stavbami. První představou byla replika historického hangáru. Ta ovšem rychle vzala za své s moderním přístupem architekta profesora Hlaváčka, který na projektu pracoval, a naopak viděl cestu umístění historických letadel v moderních kulisách. Inspirací se mu stal radarem neviditelný letoun Stealth. Tvar i hi-tech kovová fasáda jsou od něho odvozeny. Geniálně spojil v jedno dvě zásadní funkce stavby – hangáru pro garážování, servis a stavbu letadel a výstavního prostoru, muzea pro návštěvníky, kteří se díky tomu mohou stát účastníky naprosto unikátních zážitků.
Umístění muzea bylo dáno potřebou blízké runwaye. Logicky se proto nabídla ta, která slouží zdejšímu aeroklubu už přes sto let. Muzeum nově vytvořilo pomyslnou i faktickou bránu do jeho areálu. Od parkoviště přicházíte k fasádě prolomené zářezy velkých oken. Z druhé strany dlouhé stěny halové konstrukce jsou hangárová vrata. Hned u parkoviště je vystavěná dřevěná tribuna pro návštěvníky muzea i četných akcí. Na jednom konci se tyčí vysoká vyhlídková a seskoková věž, ve které je umístěn dokonce i simulátor volného pádu. Není rovněž bez zajímavosti, že na její střeše je také 6 budek pro rorýse nebo dalekohled určený k pozorování chráněné kolonie syslů, kteří žijí v nízké trávě runwaye. A aby bylo něco pro všechny, hned naproti vyrostl také špičkový areál a zázemí pro helikoptéry a díky okolo vedoucí cyklostezce tu je i základna pro cyklisty.
Interiér muzea plně odráží prvopočátky letectví. Tak jak stroze byly konstruovány původní letadla, tedy bez zjevného pohodlí pilotů a obnažené konstrukce nenesly na sobě nic „navíc“, tak záměrně odhalena zůstala i technická syrovost betonů, rozvodů a sítí a konstrukce výstavní haly. Středem hangáru vede po celé její délce ulička pro návštěvníky a ve stejném místě je nad ní zavěšená velkorysá lávka. A na ní je umístěna výstava s dobovými exponáty. Letadla jsou zde zaparkovaná na ploše i zavěšená ze stropu, všem takřka na dotek. Simulátory letů vás provedou třeba událostmi druhé světové války nebo se jen tak proletíte nad krajinou. Venku na vás čeká zase úplně jiný svět – nesimulovaný, s opravdovými moderními letadly.
I přes všechna tato pozitivní fakta zde muzeum Metoděje Vlacha vůbec nemuselo být. Těsně před jeho dokončením se totiž mezi sebou nepohodli „páni konšelé“ a někteří z nich uvažovali i o tom, že ze stavby udělají plavecký bazén nebo sklad brambor. Po roce dohadů nakonec přece jen zvítězil zdravý rozum, takže tu dnes velmi snadno strávíte mnoho svého volného času ve společnosti skvělé architektury, řemeslného zpracování, i vzděláním nabitého programu.
Info box: