Stavba se načítá
Rekonstrukce, Dostavba
Datum zahájení: 1.3.2019
Datum dokončení: 30.6.2021
Zdroj financování: Veřejný
Kategorie: Dopravní stavba
Valbek, spol. s r.o.
Valbek, spol. s r.o.
Valbek, spol. s r.o., AQUATIS, a.s.
Metrostav a.s.
Ředitelství vodních cest ČR
Povodí Vltavy s.p.
Řešené území se nachází u jihovýchodního okraje obce Hořín, zahrnuje velkou plavební komoru Hořín a navazující částí plavebního kanálu. V dolní vodě cca 250 m převážně na levém břehu, v horní vodě cca 60 m u levého břehu. Vraňansko – Hořínský plavební kanál byl spolu se zdymadlem Hořín vybudován v letech 1903 – 1905 pro splavnění Vltavy. Zdymadlo sestává ze dvou plavebních komor umístěných vedle sebe. Rozměry komor činí 137 × 20 metrů a 73 × 11 metrů. Plnění i vyprazdňování komor vodou probíhá pomocí obtokových kanálů podél celé jejich délky. Překonávaný spád je 8,5 m, zdymadlo tak tvoří nejvyšší plavební stupeň v úseku Praha – Mělník. Vlastní technické řešení úpravy velké plavební komory bude realizováno následujícím způsobem: - zvýšení podjezdné výšky západního oblouku mostu posuvným zdvihem mostního pole. Stávající železobetonová konstrukce bude nahrazena ocelovou příhradovou konstrukcí, na kterou bude upevněn původní a částečně nově doplněný kamenný obklad a zábradlí. Zdvih mostního pole bude prováděn pomocí hydraulických pístů osazených v podpěrách mostu. - rozšíření užitné šířky průjezdného profilu dolního ohlaví rozšířením západního mostního oblouku, natočením svislých stěn mostních pilířů – odbouráním západního oblouku a západní stěny a vytvořením nového oblouku jiného poloměru a konstrukce. Principem tohoto řešení je šikmý průjezd návrhového plavidla 11,4 x 137,0 m. Svislé stěny mostních pilířů budou natočeny o 2°. - rozšíření užitné šířky průjezdného profilu horního ohlaví rozšířením horního ohlaví směrem do levého (západního) břehu. - osazení horních a dolních vrat v nové šířce (12,0 m) vč. související technologie. - úprava dolní rejdy u levého břehu dolního plavebního kanálu - zřízení svislé stěny délky 175 m. - úprava horní rejdy u levého břehu horního plavebního kanálu - posunutí stávajících svodidel. - přeložka inženýrských sítí vedených vozovkou západního oblouku mostu.
Účelem navrhovaných stavebních úprav je zabezpečit požadované parametry vltavské vodní cesty na plavebním kanálu Vraňany – Hořín, konkrétně na velké plavební komoře Hořín. Požadované parametry umožní rozvoj a efektivnější využívání vodní cesty pro osobní lodě a pro přepravu nadměrných nákladů v úseku Mělník – Praha. Odstraní se tak dlouhodobě úzké místo na vstupu do vltavské vodní cesty, které v současné době výrazně limituje její celkové využití. Dílo projektoval František Sander. Objekt plavebního kanálu Vraňany – Hořín je spolu s plavebními komorami zapsán jako nemovitá kulturní památka pod číslem rejstříku 33582/2-3683. Přes dolní ohlaví obou plavebních komor je veden most s místní obslužnou komunikací. Stavba zdymadla je mimořádná a ojedinělá svým vzhledem romantické kamenné brány pro lodě vplouvající do ústí řeky Vltavy. Je vyzděna z mohutných kamenných kvádrů, které kryjí železobetonovou konstrukci.
Hořín, Plavební kanál Vraňany - Hořín